אורח חיים בריא

על פי הרמב"ם

.מע

הרמב"ם , אחד מגדולי הרופאים בהיסטוריה, התמודד עוד בתקופתו  למול שאלות בנוגע לבריאות הגוף ואורח חיים בריא, והעניק לנו את הכלים באמצעותם ניתן להגשים את החלום להאריך ימים בטוב ובנעימים בעולם בריא יותר. מחקרים מדעיים קליניים שנעשים בתקופתנו מוכיחים כי שיטתו רלוונטית גם לימינו.

 

דיאטנית קלינית

 

 

בספרו הידוע "משנה תורה" הוא מבטיח  "כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו, אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו עד שיזקין הרבה וימות,ואינו צריך לרופא. ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו". ובהמשך ספר זה וספרים נוספים הוא מפרט את הנחיותיו לבריאות הגוף , הנפש, תזונה נכונה ושילוב פעילות גופנית. עקרונות הרמב"ם מאפשרים מרחב בחירה ומעניקים לנו את הכוח לסמוך על הגוף שלנו ולהקשיב לו כשאנחנו נגשים לבחור מזון, בעת האכילה  וכשאנחנו משלבים פעילות גופנית לכן העקרונות הללו נצחיים ורלוונטיים לכל תקופה. במאמר זה אציג בפניכם חלק מעקרונותיו ומשמעויותיהם:

 

- "ועוד כלל אחד אמרו בבריאות הגוף:

כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין, אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק ואפילו אוכל מאכלות רעים.

וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל, או מי שמשהה נקביו, או מי שמעיו קשין, אפילו אכל מאכלות טובים ושמר עצמו על פי הרפואה, כל ימיו יהיו מכאובים וכוחו תשש.

ואכילה גסה לגוף כל אדם כסם המוות, והוא עיקר לכל החולאים.

ורוב החלאים שבאים על האדם אינם אלא או מפני מאכלים רעים, או מפני שהוא ממלא בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים"

לסיכום דבריו ישנם 4 עקרונות חשובים לבריאות טובה: כמות האוכל, כושר גופני, איכות המזון, ופעילות תקינה של מערכת העיכול.

 

 

- "לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב"

משפט זה מסכם את הרעיון העקרי. עלינו ללמוד מתי לאכול. כולנו יודעים כמה מורכב עיקרון זה, הלא הורגלנו מילדות לא להקשיב לגוף ולסיים את מה שבצלחת גם אם לא רעבים, התרגלנו להרגלים לא טובים וקשה לנו לסמוך על התחושות של הגוף שלנו. ולמי שמחליט לשנות זאת מצפה עבודה לא פשוטה, שמטרתה למסד מחדש את פעילותן של מערכות חדשות בגוף, כדי שנגיע למצב של אכילה מתוך רעב והפסקת אכילה לפני שהגוף מגיע לשובעו .

 

- " בבוקר תאכל כמו מלך , בצהריים כמו בן מלך, ובערב כאביון"

ארוחת הבוקר היא הארוחה השוברת את צום הלילה .בעידן המודרני מודגשת חשיבותה של ארוחת הבוקר ע"י הממסד המדעי והרפואי, השכם וערב, ומגובה בתיעוד מדעי רב. ארוחת בוקר מאוזנת עשויה לשפר יכולת ריכוז והישגים אקדמיים וגופניים. היא חיונית לאספקת סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים.

"לא יאכל אדם עד שתתמלא כריסו אלא יפחות כמו רביע משביעתו". עודף מזון בקיבה גורם לכך שחלק ממנו אינו מתעכל כראוי,בנוסף לכך נוצר לחץ אל כיוון הסרעפת, הגורם קשיי נשימה ודופק מהיר.

 

"ומדרכי הנהגת הבריאות גם כן ההשתדלות באיכות האוכל"

"על האדם לבחור מאכלים המתעכלים היטב והמועילים לשאר הגוף"

כולנו מסכימים שישנה חשיבות רבה לאיכות המזון שאנו אוכלים בכל מה שקשור לבריאות הגוף ונעדיף תמיד לבחור במזון הבריא יותר במידה וקיבלנו את המידע הנכון והאמין ביותר לגבי מהו אכן מוצר בריא. כך לדוגמא תעשיית המזון מתעתעת בצרכן כאשר היא מפרסמת מוצר מסויים כטבעי כשהוא לא באמת טבעי, או שנטיית הצרכן להאמין כי מוצר שרשום עליו " דיאטטי או טבעי" הוא בהכרח גם בריא.

 

לסיכום, ניתן לומר כי עקרונותיו ותורתו של הרמב"ם תורמת מאוד לידע הרפואי והתזונתי בעולם המודרני ובסופו של דבר למניעת ההשמנה והפחתתה והמחלות הנלוות אליה. עקרונות הרמב"ם הם קו מנחה בתהליך נכון  לירידה במשקל, עקרונות אלה אינם נותנים תחושת מוגבלות כמו שקיימת בתעשיית הדיאטות  האינסופית, אלא נותנים לנו את הכוח לבחור איך לאכול ולקבוע לעצמינו דפוסי אכילה המתאימים לסגנון החיים שלנו ולטעמינו האישיים. והם משמשים ככלי נהדר בתהליך הרזייה עם ליווי מקצועי.

 

קבע עכשיו   

Thank You!

The form has been successfully sent.

נא למלא טלפון

נא למלא שם

שירי יום טוב 

דיאטנית קלינית

התאנה 4, כרמי הנדיב קרית מלאכי

טל': 052-8871391

פקס: 0774415106

מייל: shiri.yomtov@gmail.com

לתיאום פגישת היכרות ללא תשלום וללא התחייבות: