שומרים על משקל בריא בט"ו בשבט

מאת: שירי יום טוב

 איך לא להפוך ל"דובי שבט" בט"ו בשבט?

רגע לפני שט"ו בשבט מגיע וסוחף אותנו לחגיגה של פירות יבשים, כדאי לדעת כמה דברים על הפירות והאגוזים שאנחנו כה אוהבים, בעיקר למי שלא רוצים לשלם על חגיגת הפירות בנזק לגזרה.

 

 

אנו מבדילים בין שני תהליכי ייבוש עיקריים של פירות:

ייבוש טבעי ארוך טווח בשמש שהוא המומלץ והבריא יותר לעומת הייבוש תעשייתי, הנפוץ הרבה יותר שנעשה ע"י תנורים בחום נמוך לאורך זמן.

במקרים רבים, ניתן יהיה לראות על גבי שקיות הפירות היבשים רכיב הנקרא E-220. זוהי דו תחמוצת הגופרית המוכנסת לפירות יבשים שבהם יש רצון להדגיש צבעים עזים כמו הצבע הכתום הבהיר של המשמש (יש לדעת כי משמש המיובש באופן טבעי צבעו חום כהה ואינו מזכיר בשום צורה את צבעו המקורי) כמו כן, בשום מקום למעשה לא מפורטת הכמות המדויקת שהוכנסה למוצר ופעמים רבות נעשה שימוש מאסיבי בתרכובות גופרית המוכנסות לפירות היבשים מסיבות שונות (שימור, צבע) ואפילו מעבר לתקן המותר. יש לזכור כי תרכובות אלה לא מומלצות לאלו הרגישים אליהן כמו חולים במחלות דרכי הנשימה.

 

 

לאלו השומרים על משקלם ועל בריאותם יש לזכור כמה עובדות:

  • סה"כ פירות יבשים נחשבים מזון טבעי אולם חלק מהפירות היבשים עברו תהליכים נוספים מעבר לייבוש הבסיסי כדי לשפר את טעמם. כך למשל נוכל לראות באננס תהליך נוסף של ציפוי בסוכר לבן, או תהליכי טיגון כמו שעוברות הבננות מיובשות – כל אלה מגדילים את כמות הקלוריות והסוכר שבפרי המיובש.

       לאנשים סוכרתיים או עם רמה גבולית של סוכר בדם או בעלי רמה            גבוהה של טריגליצרידים בדם יש להגביל מאוד את מנות הפרי שהם          צורכים ביום וזאת על פי המלצה אישית של דיאטנית.

 

  • אגוזים – הדרך הבריאה ביותר לצרוך את האגוז היא בצורתו הטבעית ללא חימום או המלחה כשהוא שמור בקליפתו הגסה. כך שאגוזים קלויים מומלצים פחות מאגוזים טבעיים בעיקר בשל העובדה שהחימום יוצר באגוז רדיקלים חופשיים (חומרים אינם יציבים היכולים לפגוע במטען הגנטי של התאים שלנו) המזיקים לבריאותנו. השומן באגוזים נחשב לשומן ממקור בריא – חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות (אומגה 3) שהן מומלצות מאוד. אך שומן – בריא ככל שיהיה – הוא עדיין שומן ולכן הצפיפות הקלורית בו היא גבוהה (כ-600 קלוריות בממוצע ל-100 גרם אגוזים). ולכן, גם מה שבריא, חייב להיאכל במינון הנכון.

 

                                                                                        

 

                

 

  • ויטמין C המצוי בכמות גבוהה יחסית בפירות טריים נהרס כתוצאה מתהליכי הייבוש.

       כמו כן, כתוצאה מהייבוש, הפרי מצטמק והסוכר בו הופך להיות              מרוכז הרבה יותר. אגב, לא בהכרח מדובר על הרבה יותר קלוריות            אלא פשוט על פרי קטן יותר שקל לצרוך ממנו הרבה יותר (ואז כבר          המשמעות הקלורית היא גבוהה יותר).

 

כיצד כדאי לשלב פירות יבשים בתפריט היומי?

ניתן לשלב פירות יבשים כארוחת ביניים קטנה בין הארוחות העיקריות בכמות שלא תעלה על 2-3 יחידות פרי יבש או כמענה על צורך במתוק מיד לאחר הארוחה במקום קינוח עתיר קלוריות ושומן.

אגוזים יכולים לבוא כתוספת ליוגורט או לפרי (לא יותר מ-6 חצאי אגוזי מלך, או 8 שקדים או קשיו..

 

להלן כמות הקלוריות בפירות יבשים שונים בסדר עולה:

משמש המיובש (הדיאטטי ביותר) – 25 קלוריות ליחידה מנת פרי = 3 יחידות

תמר מיובש, שזיף מיובש – 40 קלוריות ליחידה– מנת פרי =

2 יחידות

תאנה מיובשת – 40 קלוריות ליחידה מנת פרי = 2 יחידות

תפוח מיובש – 15 קלורית ליחידה מנת פרי = 3-4 יחידות

אננס מיובש – 140 קלוריות ליחידה מנת פרי = 1/2 יחידה

צימוקים וחמוציות – כ-50 קלוריות לכף מנת פרי = כף

 

לסיכום: העצה הטובה ביותר שאוכל לתת לכם החג הזה היא העצה

שאני נותנת תמיד בכל תהליך של שמירה על המשקל –

תכננו מראש מה המינון המתאים עבורכם והעיתוי הנכון ואיכלו בהנאה וללא ייסורי מצפון. - -  חג שמח :) - -

 

 

 שירי יום טוב היא דיאטנית ילדים, נשים ונערות,מנחה קבוצות לאורח חיים בריא וירידה בריאה במשקל, דיאטנית לטבעונים, לסכרתיים,ומטפלת בהפרעות אכילה. מקבלת טופלים באזור הדרום: קריית מלאכי, אשדוד, אשקלון, קרית גת, באר טוביה, כפר ורבורג והסביבה.

 

 

קבע עכשיו   

Thank You!

The form has been successfully sent.

נא למלא טלפון

נא למלא שם

שירי יום טוב 

דיאטנית קלינית

התאנה 4, כרמי הנדיב קרית מלאכי

טל': 052-8871391

פקס: 0774415106

מייל: shiri.yomtov@gmail.com

לתיאום פגישת היכרות ללא תשלום וללא התחייבות: