מלח, כיצד נוצר לו שם רע?

 

מאת: שירי יום טוב 

הנתרן נמצא באופן טבעי במזונות אותם אנחנו צורכים והוא חיוני לשמירה על מאזן תקין של נוזלי הגוף, אבל לא כשאנחנו משתמשים ביותר מדי - 3,950 מ"ג  (5-6 כפיות) של מלח הם הכמות היומית הממוצעת שצורך אדם בשנת 2010. כשהכות המומלצת ליום היא עד 1כפית מלח.

מלח שולחן הוא גרסה מזוקקת ומעובדת של מלח ים , שבכדי לשמור על היובש והזרימה הוחדרו בו חומרי הלבנה ותרכובות הכימיות המזיקות לגוף.

 

למעשה, בתהליך הפקתו, המלח המינראלי הטבעי עובר "ניקוי כימי" שהתוצר הסופי שלו הוא הכימיקל הלא-טבעי: נתרן כלורי.

תזונה עתירת מלח, מגבירה את הפרשת הסידן מהגוף ובכך מהווה גורם סיכון לדלדול העצם ולשברים בגיל הזקנה.

חוקרים מצאו שאצל ילדות בנות 8 – 13 עודף מלח במזון מקטין את הצטברות הסידן בעצמות , בגיל צעיר העצמות מתחזקות , וזה מפחית את דלדול העצם בעת זקנה.

 

מחקרים רבים , שנערכו בעולם הראו שצריכה מוגברת של מלח מהווה גורם סיכון לעליית לחץ הדם ולאירוע מוחי , מחלות לב וכלי דם , בעיות בכליות . כאשר בגוף יש עודף מלח ,הוא סופח אליו מים ויוצר לחץ על כלי הדם מבחוץ, לחץ זה גורם לכך שהלב צריך להתאמץ הרבה יותר בכדי להזרים את הדם בכלי הדם, ומכאן ההשלכות ידועות.

 

רובם הגדול של יצרני המזון אינם נוטים להקטין את כמות המלח למרות הסיכונים הידועים, מסיבה פשוטה שקשה למכור מצרכים "דלי – מלח" לצרכנים שהתרגלו במשך שנים למזון עתיר מלח ולטעמו.

 

מזון עתיר מלח הוא בדרך כלל מזון מעובד, קופסאות שימורים, מזון קפוא אבל הוא קיים גם במזונות כמו עוף , בשר או דגים , לחם ומוצרי חלב ואפילו בפירות והירקות

 

לא בכדי צריכת המלח בארץ היא מהגבוהות בעולם.

לכן ריכזתי עבורכם מספר עצות להפחתה הדרגתית בכמות המלח בתפריט היומי:

 

1. התחילו לגלות מודעות לכמויות המלח שאתם מוסיפם למזון שלכם (סלטים, תבשילים, רטבים...) ונסו להפחית בהדרגה. בזמן הסעודה, כדאי לנסות לא להוסיף מלח מתוך הרגל. טעמו את המזון ואם יש צורך בכך, הוסיפו כמות קטנה יותר ממה שאתם בדרך כלל רגילים. אפשר להשתמש בפלפל לתוספת טעם במקום המלח או במקום חלק ממנו.

2. הפחיתו והימנעו  ממזון עתיר מלח כגון: חטיפים למיניהם , פיצוחים , זיתים , דג מלוח וגבינה מלוחה, מזון מהיר כמו - המבורגר, שווארמה, פלאפל.

3. עקב ריבוי המלח בבשר ובעופות , יש עצה להיפטר מעודפי מלח ע"י השרייתם במים לפני הבישול ולשפוך את המים.

4. הוסיפו את המלח לקראת תום הבישול ולא בתחילה, כך טעמו יישאר חזק ולא תזדקקו לכמות גדולה מידי.

6.  מלח הוא עניין של טעם וניתן להתרגל ולאלץ את חיישני הטעם שלנו לאכול פחות מלוח וכך נגלה את טעמו האמיתי של המאכל.

7. ניתן לצלות ירקות בתנור ולהגיש עם מנות בשר או דג. הצלייה מרכזת את טעם הירק.

8.לפני הגשת מנת דג או שניצל כדאי לטפטף עליהם מיץ לימון ולזרות פלפל שחור/ לבן להדגשת הטעם.

9.במקום רטבים מלוחים (מיונז, חרדל או קטשופ) בכריך/ בפיתה אפשר להשתמש בפרוסות של עגבנייה או ירק אחר. אפשר גם להשתמש בכמות קטנה יותר של רוטב ולהשלים עם פרוסות של ירק

10. בארוחת הבוקר או הערב, העדיפו דייסות, מיזלי או גרנולה אשר מכילים כמויות קטנות יותר של נתרן, אפשר ורצוי אף להכין לבד בבית משיבולת שועל בתוספת חלב ופירות העונה.

11. הזמנת מנה במסעדה - בקשו לצמצם שימוש במלח או ברוטב סויה. קראו את ההסבר או שאלו את המלצר ובקשו לצמצם רכיבים המכילים כמויות גדולות של מלח.

12. אירוח אצל חברים וקרובי משפחה - בקשו מראש לצמצם שימוש במלח. זיכרו כי תמיד אפשר להוסיף מלח בעת הסעודה.

 

קבע עכשיו   

Thank You!

The form has been successfully sent.

נא למלא טלפון

נא למלא שם

שירי יום טוב 

דיאטנית קלינית

התאנה 4, כרמי הנדיב קרית מלאכי

טל': 052-8871391

פקס: 0774415106

מייל: shiri.yomtov@gmail.com

לתיאום פגישת היכרות ללא תשלום וללא התחייבות: