תזונה נכונה בחורף

מאת: שירי יום טוב

עם בוא החורף תחושת הרעב הולכת ומתגברת, המקרר יותר נגיש- כי מבלים יותר בבית ומכיוון שיורד גשם נוותר בקלות על ההליכה בחוץ. נוסף על כך גובר החשק למתוק לשיפור האווירה הסגרירית ואין פלא שאנו אוגרים בגופינו שכבה יפיפייה של שומן עד שהקיץ מגיע. אם כן, במקום לשאול מדוע זה קורה לנו, בואו נתחיל לעבוד על זה.

 

לפניכם מספר עצות לתזונה נכונה בחורף...

בואו נודה בזה, לא כולנו מתייחסים למרק חם כארוחה משביעה. זה הזמן להתחיל לאמץ תבשילי מרק בתוספת מנת חלבון עסיסית כמו: נתח עוף או הודו, מהם נסיר את העור המיותר או אפילו נתח עסיסי של בשר בקר רזה. גם קטניות כמו: שעועית, עדשים וחומוס או דגנים כמו: שיבולת שועל, אורז מלא, כוסמת וקינואה יעשירו לנו את המנה החמימה בסיבים תזונתיים אשר תורמים באופן חד משמעי לפעילות מעיים תקינה, למניעת מחלות ולסיוע בתהליך הירידה במשקל.

 

ומה במקום הסלט? בחורף החשק לסלט ירקות המלווה כמעט כל ארוחה בריאה פוחת לכן על מנת לא לוותר על מנת הויטמינים והמינרלים עטורת השבחים נסו לאדות אותם על המחבת עם מעט שמן או במניפת אידוי ללא שמן כלל. אם בכל זאת תעדיפו לשמור על הערך התזונתי של הירק ולאכול אותו טרי, תוכלו להוציא את הירקות מהמקרר כשעה לפני הארוחה. הירקות, בין היתר עוזרים לנו להגיע ביתר קלות להמלצה היומית מויטמינים ומינרלים ובכך מסייעים לתגבור המערכת החיסונית

בעונת החורף. השתדלו להעשיר את התפריט שלכם בירקות במגוון צבעים ולשלב אותם בארוחות וביניהם.

 

מנת החמין ה'כבדה' חוזרת לחמם שוב בשבת החורפית... בקדרת החמין אנו משלבים דגנים כמו גריסי פנינה, חיטה ואורז מלא, לצד קטניות כמו: שעועית, חומוס וירקות. כל אלה נותנים שילוב מנצח גם של חלבון מלא, פחמימות והרבה סיבים תזונתיים. השתדלו להימנע מתוספת מיותרת של שמן. אם במהלך השבוע מערכת העיכול שלכם לא תפקדה כמו שרציתם החמין בשבת בהחלט יעזור 'לשמן' את המערכת באופן הרצוי.

צריכה עודפת של פחמימות ומתוקים. הפחמימות אמנם מהוות חלק חשוב בתפריט מאוזן ובין היתר גורמות להרגשה טובה, רגיעה ושובע אך צריכה עודפת שלהן מהווה גורם שכיח לעלייה במשקל. מבין סוגי הפחמימות ה"בעייתיות" ביותר הן הפחמימות הפשוטות כמו: סוכר לבן, סוכר חום,

דבש, סילאן וריבה. לכן ההמלצה היא אכן לכלול בתפריט פחמימות ובעיקר פחמימות מורכבות כמו:

חיטה מלאה, שיבולת שועל , שיפון, אורז מלא וקטניות כחלק מתפריט מאוזן. רצוי לפנות לדיאטנית קלינית לבניית תפריט המותאם עבורכם באופן אישי.

 

הימנעו מהתייבשות. מזג האוויר החורפי מטשטש את תחושת הצמא, וכך אנו נוטים לבלבל אותה עם תחושת הרעב. לכן על מנת להימנע מתוספת קלוריות מיותרת, מתחושת חולשה, סחרחורות, גרון חנוק ובמקרה הגרוע עילפון שתו ושתו המון. יש לקחת בחשבון גם שהייה ממושכת בחדרים

ממוזגים באוויר מחומם ויבש, העלול לגרום לאיבוד מהיר יותר של נוזלים מהגוף. תוכלו להכין לכם תרמוס עם מים חמים להוסיף לימון, לואיזה או עלי מרווה ולשתות במהלך היום.

 

קומו מהספה וצאו מהבית. תגלו שכדאי לשמור על פעילות גבוהה גם בחורף. ריצה או הליכה אחרי הגשם באוויר צח ומעט קריר, וכמעט ללא הזעה תעזור לכם להתחמם ואף תמנע מכם את "סינדרום דיכאון החורף". במידה והפעילות האהובה עליכם היא שחייה הירשמו לבריכה המחוממת

הקרובה ביותר לביתכם. אך אם בכל זאת לא מתחשק לכם לצאת מהבית, תוכלו לצעוד על הליכון ביתי, סטפר או להיעזר בהדרכה של קלטות כושר.

 

לשבור את המיתוס

עם בוא החורף מגיעות גם מחלות של דרכי הנשימה ואנשים רבים מתחילים, לשווא, להוריד מתפריטם מוצרי חלב. אז רגע לפני, חשוב שתדעו כי אין הוכחה מדעית למיתוס הרווח בנוגע לקשר שבין צריכת חלב ומוצריו לבין מחלות דרכי הנשימה. מוצרי החלב אינם מגבירים ייצור ריר ע"י מערכת הנשימה. זוהי הנחה מוטעית. תפיסה זו גוררת אנשים רבים להימנע ממוצרי חלב או לחילופין למנוע אותם מילדיהם. מי שמוותר על מוצרי החלב מוותר על המקור העיקרי של הסידן, אשר לו, בין היתר, תפקיד מכריע בגופנו בבנייה ושמירה על עצמות, שיניים וציפורניים חזקות. אם כן, חלב חם, שוקו חם, מלבי עם אגוזים או קערת דייסה ביום סגרירי, הם הצעה מפתה למדי בימי החורף הקרים.

טיפ אחרון לרציניים: כדי להעלות את ערכה התזונתי של הדייסה , הכינו דייסות על בסיס חלב והוסיפו דגנים מלאים כמו שיבולת שועל , סובין, זרעי פשתן טחונים.

 

שירי יום טוב היא דיאטנית המתמחה בהפרעות אכילה, אכילה רגשית, סכרת, כולסטרול גבוה ועוד. דיאטנית לילדים לנערות ולנשים.

מקבלת מטופלים מאזור הדרום: קריית מלאכי, אשדוד, אשקלון, קרית גת, באר טוביה, כפר ורבורג והסביבה.

קבע עכשיו   

Thank You!

The form has been successfully sent.

נא למלא טלפון

נא למלא שם

שירי יום טוב 

דיאטנית קלינית

התאנה 4, כרמי הנדיב קרית מלאכי

טל': 052-8871391

פקס: 0774415106

מייל: shiri.yomtov@gmail.com

לתיאום פגישת היכרות ללא תשלום וללא התחייבות: