top of page

איך מתמודדים עם ילדים שלא מפסיקים לזלול ממתקים וחטיפים?

גם אתם נשארתם עם סטוקים של ממתקים בבית מפורים?? אז בואו נדבר רגע על איך מתמודדים עם ילדים שלא מפסיקים לזלול ממתקים וחטיפים...


האתגר הזה (באופן לא מפתיע) מעסיק הורים רבים, שמצד אחד לא רוצים שהילד יאכל ממתקים וחטיפים ללא גבול , אך מצד שני חוששים לאסור עליהם או להגביל אותם כי התוצאה היא "אכילה בסתר", "גניבה של ממתקים" בלי שההורים ישימו לב או אכילה של ממתקים בצורה מוגזמת עד לכדי התמכרות. אז מהי אם כן הגישה שכדאי לכם לאמץ כדי למגר התופעה מהבית אחת ולתמיד??


דבר ראשון, חשוב להבין את הרקע לתופעה הזאת ואיך יצא שהגענו למצב כזה? ישנן כמה נקודות למחשבה... בטח הבחנתם בסביבה הרעילה שבה אנו חיים.. ואני מתכוונת לחברות המזון שמשווקות באופן אגרסיבי את המזון המזיק בשלטי חוצות, במדיה החברתית, באינטרנט, ובכל פינה שרק מאפשרת להן. ומעבר לכך, שמתם לב לסידור המיוחד של הסופרמרקטים? איך שהחטיפים תמיד ממוקמים איפה שתמיד "הכי צריך אותם" בהמתנה לקופה או במרכז הסופר על איזה במה מכובדת. אם ככה, לא פלא שהבית עמוס בחטיפים וממתקים ובשלל צבעים.

אבל בואו רגע, שנייה לפני שאתם מחליטים לצאת במחאה אישית ולהפסיק להכניס ממתקים וחטיפים הבייתה. אני רוצה להציע לכם דרך חלופית , כזאת שיכולה לתת לכם סיכוי טוב יותר להתמודד נכון עם התופעה הזאת... בשתי מילים.. תפסו אדישות!! והכוונה שלי היא לא לאפשר להם לאכול כמויות עצומות של ממתקים כמה שבא להם. אלא הכוונה שתפסיקו לעשות עניין גדול כל כך מהממתקים כי ככל שהממתק יהיה יותר "מוקצה" מבחינתכם ככה הרדיפה אחר הממתק תגדל ותהיה אפילו יותר בחוסר שליטה כשאתם לא בסביבה. למה?? כי ברגע שמתייגים אוכל מסויים כרע או אסור המח של הילד יפרש את זה כסוג של חסך ומיד ידרוש להשיג את זה כפיצוי, לפעמים, גם אם זה לא באמת חסר בסביבה.

בכל זאת ישנם כמה כללים בסיסיים שכן כדאי להקפיד עליהם:

  • לא לתייג אוכל כרע או כטוב , אוכל הוא אוכל, גם ממתקים.

  • השתדלו לא להגיע למצב שיש עומס או מבחר גדול מדי בבית של ממתקים / חטיפים

  • הסבירו להם את חשיבות הכלל – ממתקים או חטיפים, לא על חשבון ארוחה.

  • עודדו הכנה משותפת של מתוקים בריאים כמו: עוגיות המכילות רכיבים בריאים כמו שיבולת שועל לצד פצפוצי שוקולד. כך תכוונו אותם לאיזון וגמישות

  • השאיפה שלנו היא להגיע למצב שהילדים ייצרו לעצמם גבולות פנימיים לאוכל .. כל אוכל. וכן, גם לממתקים. כדי להגיע למצב אידיאלי כזה על ההורים לזכור את תפקידם ולהתנהל נכון מולם.

  • חשוב לתרגל עם הילדים אכילה לפי תחושות הרעב והשובע של הגוף ולהבין שישנם מצבים שבהם האכילה היא סימפטום למשהו רגשי, נפשי שעובר עלינו. אחד העקרונות החשובים בהם עוסק ספר התניא (ספר העוסק בניתוח נפש האדם, האתגרים שהיא חווה ובהדרכות פרקטיות להתמודדות איתן) הוא "מוח שליט על הלב" – שכול חשק או רגש שמתעורר בנו כמו לדוג' חשק להמשיך לזלול עוגיות כמה שבא לי ... נעצור שנייה, נתבונן בו, נבחן אותו ורק אז נחליט איך לפעול. אתם ההורים יכולים לעזור לילדכם להטמיע את העיקרון הזה ע"י שאילת שאלות מנחות כמו : האם את/ה באמת רעב/ה עכשיו? או שמתחשק לך לנשנש מתוך שיעמום/ עייפות/ מצב רוח מסויים?

ושורה תחתונה תחתונה - הכל מוגש כחומר למחשבה- אף עצה אינה מוחלטת ומתאימה לכל משפחה /ילדים כמו שייעוץ פרטני למשפחה יתאים באופן אישי


מקווה שתרמתי מעט בנקודות אור לעניין


וצ'ופר נוסף ממני לקראת פסח..


מצ"ב מתכון לכדורי שוקולד בריאים (מתאים גם לפסח):

מצרכים:

חבילת תמרים בואקום (או תמרי מג'הול מגולענים טחונים)

200 גרמים אגוזים/ שקדים מאיזה סוג שרוצים / אגוזי לוז לקבלת כדורי שוקולד בטעם נוטלה, עם תוספת פיסטוקים וגרעיני חמניה.

3 כפות קקאו

לא חובה אבל מוסיף המון: חצי כוס חמאת בוטנים או חצי כוס טחינה

קוקוס/שומשום לציפוי


אופן ההכנה:

טוחנים במעבד מזון אגוזים, מוסיפים את הקקאו, חמאת בוטנים/טחינה וגוש תמרים וטוחנים הכל יחד.

מגלגלים לכדורים/יוצרים רולדה וחותכים לפרוסות טעימות



Comments


bottom of page