top of page

תזונה נכונה בבית. הלכה למעשה

כשניגשים למשימה לשנות את הרגלי האכילה בבית ולהפוך את הבית לבריא יותר הכי אידיאלי לגייס את שיתוף הפעולה של כל בני המשפחה. הבעיה היא שזה לא תמיד מצליח.. מה קורה כשאחד הילדים אינו מעוניין לשתף פעולה? כשרק עבורו התהליך לא "בא כזה טוב", לא מעניין אותו להיכנס לזה או אולי מרגיש שגדול עליו?


הרבה הורים מוצאים את עצמם מתוסכלים מהעניין ומנסים לפעול מולו בכל מיני כיוונים במטרה לגייס אותו על כורחו לתהליך, העיקר לא להרגיש ש"השארנו אותו מאחור" בזמן שכל המשפחה מתקדמת לעבר היעד – בריאות, משקל תקין , הרגלים בריאים.

כלל ידוע הוא שאם עד עכשיו ניסיתם את אותו הדבר שוב ושוב ולא הרגשתם שינוי, הגיע הזמן לנסות משהו חדש.. פשוט שנו את הגישה!

צאו מנקודת הנחה שלשנות הרגלים אצל הילדים שלכם זה למעשה חינוך לדרך חיים אחרת

ובחינוך קיימים שני מצבים , שניהם נחוצים, וחשוב לשמור על איזון בריא ונכון ביניהם: "שמאל דוחה וימין מקרבת".

ימין פירושו נתינה וקירוב. כל העידוד והתמיכה שניתנים לילד להתחיל לפעול במצב בריאותו נכללים בזה. "הנהגת ימין" עם הילד מעוררת בו הרגשה שהוא מוערך, שהוא ניחן ביכולות, ובעקבותיה מתפתחת בו ההכרה בטוב שקיים בו. הנהגה כזו מחזקת את כוחות הפעולה של הילד וכך למשל על כל מחמאה בהתקדמות בתהליך שלנו הוא מקבל תמריץ לפתח את כוחותיו ביתר שאת ולהגיע להישגים גבוהים יותר.

"הנהגת שמאל" פירושה הגבלה. הצבת גבולות גם היא חשובה לתהליך שינוי אורח החיים בבית. המחשבה שהורה שאוהב את ילדו ללא גבולות, אמור להימנע מהתערבות בחייו ולאפשר לו הכל והילד ישמח ויישאר בריא – טעות ביסודה. ההפך הוא הנכון- הילד מצפה מהוריו שידריכו אותו, שיהיו איתו בהתמודדויות ויעזרו לו לבחור נכון.

הצבת הגבולות צריכה להיעשות לאט ובהדרגה ההכוונה שיקבל מהוריו לאט ובבטחה תקנה לו כלים להתנהל נכון תזונתית, לבחור יותר במה שבריא לו, לוותר על מה שפחות ולהתאפק כשצריך.

מטרת החינוך לתזונה נכונה אם כך הוא שהילד יבסס בתוכו את ההבנה בבחירה נכונה על פי כלל מהתניא (ספר הפסיכולוגיה היהודית האולטימטיבי בחסידות העוסק בניתוח נפש האדם, האתגרים שהיא חווה ובהדרכות פרקטיות להתמודדות איתן) "מח שליט על הלב" – שכל רגש חדש שמתעורר בנו –עוצרים שנייה ונותנים לעצמנו כמה שניות להתבונן בו - בוחנים אותו ורק אחר כך מתוך הכרה שכלית מחליטים איך לפעול.

הנקודה הבסיסית ביותר בתהליך הזה הוא שהילד יבין את הכללים שלפיהם אתם ההורים רוצים שהוא יתנהג. הגבולות שמציבים לו בכל הקשור להרגלי אכילה ואורח חיים בריא חייבים להיות הגיונים וחשוב מאוד שהמסר יעבור בעקביות ובהתמדה והמון סבלנות.

למען התהליך מומלץ לשמור על אוירה נעימה ורגועה בבית עד כמה שאפשר, ולשדר לילד שאנחנו מרוצים ממנו בכל מקרה ללא תלות בהצלחה או הישג מסוים שלו. והעיקרון הכי חשוב שכדאי לזכור וליישם כשאנחנו רוצים לגייס את הילד איתנו לתהליך שלא משנה כמה נסביר או נלמד את הילד כמה פירות וירקות זה בריא , כמה חשוב לאכול מאוזן.. בסופו של דבר מה שחודר אליו הכי עמוק לתודעה הם השדרים שהילד קולט מהוריו מתוך ההתנהגות שלהם והבחירות שהם עושים ובעיקר הבחירות האוטומאטיות (שנעשות באופן טבעי ומיידי ).



Comentários


bottom of page